De Lijn: Niet waar en wanneer je werkt telt, wel wat je doet

Een betere mobiliteit maakt iedereen gelukkig. De Lijn wil daar elke dag aan meebouwen. Met duurzaam vervoer over heel Vlaanderen. Maar ook met een hedendaagse werkorganisatie. Zo krijgen bedienden bij De Lijn het vertrouwen om hun werk zelf te plannen, zegt HR-directeur Filip Claes.

Deel dit interview
LinkedIn Facebook Twitter
Niet waar en wanneer je werkt telt, wel wat je doet

Vorig jaar rondde De Lijn een interne reorganisatie af. De provinciale entiteiten integreerden in een centrale organisatie. Maar dat betekent niet dat alle bedienden ook naar de hoofdzetel in Mechelen verhuisden. “Collega’s moeten niet permanent fysiek samenzitten”, aldus Filip. “Je kunt perfect werken voor een centraal aangestuurde dienst vanop een werkplek dicht bij huis. Daarom hebben we flexplekken op zestien referentielocaties over heel Vlaanderen. Elke bediende kan werken vanop zo’n locatie in de buurt. Daarnaast is ook occasioneel thuiswerk mogelijk. Dat laatste verder uitbreiden naar meer structureel thuiswerk is de volgende stap.”

Mentale omslag

Tegelijk met het plaatsonafhankelijk werken kwam er meer vrijheid op vlak van tijdsindeling. “De prikklok werd afgeschaft voor alle functieniveaus waarvoor we dat konden doen. In de toekomst hopen we het prikken nog verder te kunnen afbouwen. Maar we moeten natuurlijk rekening houden met het wettelijk kader op dat vlak. Een minuut later of vroeger beginnen, daar gaat het niet om. Zolang een medewerker maar resultaten haalt en betrokken is. Het is niet belangrijk waar en wanneer je werkt, wel wat je doet. Zo krijg je ook een cultuur van vertrouwen. Dat vraagt een mentale omslag voor wie dat niet gewoon is. Ook leidinggevenden moesten zich aanpassen. Dat heeft tijd gevraagd, maar we kunnen vandaag zeker zeggen dat het gelukt is.”

Cohesie bewaren

De leden van een team werken vaak verspreid over heel Vlaanderen. In zo’n situatie is de cohesie bewaren een belangrijk aandachtspunt. “Daarom ontwikkelden we een teamcharter. Daarin spreken alle leden af hoe ze willen samenwerken. Je kunt bijvoorbeeld om de twee weken wél samen op dezelfde locatie werken. Af en toe moet je elkaar ook echt zien.”

“Voor onze eigen verplaatsingen werken we al langer volgens het STOP-principe (eerst Stappen, dan Trappen (fietsen) en Openbaar vervoer en pas als laatste Personenwagens). Maar ook door onze bedienden dicht bij huis te laten werken, bouwen we aan duurzame mobiliteit. Op die manier halen we veel mensen uit het verkeer.”

Van de kust tot Hasselt

Het plaats- en tijdsonafhankelijk werken heeft grote troeven op vlak van rekrutering. “We kunnen talent aanspreken van de kust tot Hasselt. Of je nu aan de slag wilt in HR, marketing en sales of finance: je kunt het allemaal doen op een plek in jouw buurt.”

The time is now!

De manier waarop we werk en mobiliteit organiseren bevindt zich op een kantelpunt. Hét moment voor organisaties om de werknemer centraal te zetten in het nieuwe normaal en hybride werken daar een prominente plaats in te geven.

LEES HET CHARTER