Ook binnen HR is artificiële intelligentie in volle ontwikkeling. AFAS Software ontwikkelde de AI-assistent Jonas die HR-processen vereenvoudigt en versnelt. Maar AI werkt ondersteunend, de menselijke factor blijft cruciaal. Dat benadrukt Thibault van de Wildebergh, sales manager bij AFAS.
Thibault van de Wildebergh: “Op dit ogenblik zorgt AI er inderdaad vooral voor dat de administratieve last bij HR vermindert. Het antwoord op een vraag van een medewerker over pakweg maaltijdcheques kan je perfect uitbesteden aan AI. Men heeft in de HR-wereld AI ontdekt, maar het is nog erg incidenteel en individueel. Het probleem is dat alles afhangt van de kwaliteit van de prompting: je krijgt pas een goed antwoord als je ook een goede vraag stelt. En daar kruipt veel tijd in. Wij bieden een oplossing met Jonas, onze AI-assistent die volledig geïntegreerd is in onze software. Die schrijft de prompt zelf. We lanceerden Jonas eind vorig jaar en vandaag werken al meer dan 1000 klanten er dagelijks mee. Op de HR-dienst van enkele grote zorginstellingen betekent dat een maandelijkse tijdwinst van 6 uur, en dat zal nog toenemen.”
“We maken ons op voor de volgende stap in de administratieve verlichting. We werken nu aan de mogelijkheid om Jonas met je stem aan te sturen. Nu al hebben we bij AFAS een AI-telefoonlijn waarnaar ik kan bellen na een meeting om bedenkingen en actiepunten door te geven die dan automatisch in de workflow terechtkomen. Tegen de zomer willen we speech-to-text verder hebben uitgebouwd. Zo kan Jonas meeluisteren tijdens een gesprek en daarvan een synthese maken. Daardoor kan de leidinggevende meer investeren in de gesprekken met de medewerkers.”
Meer info over de HR software van AFAS
“Vandaag moeten we duidelijk aangeven waar Jonas op zoek moet gaan naar informatie. In de toekomst zal de AI-assistent complexere zoekopdrachten aankunnen. Jonas zal bijvoorbeeld – alle veiligheidsregels in acht genomen – informatie kunnen halen uit iemands personeelsdossier. Ook voor evaluaties zal je AI kunnen inzetten. Vandaag is er in de praktijk toch soms sprake van bias of vooroordelen bij de evaluatie. AI kan een objectiever beeld geven, of een breder beeld van de hele afdeling. Zo krijg je correctere informatie waarop je je kan baseren om een beslissing te nemen. Je hebt ook veel meer tijd om strategieën uit te werken of je leiderschapscapaciteiten te verbeteren.”
“Human is in control, dat is op dit ogenblik heel duidelijk onze visie. Onze toepassingen zijn volledig in lijn met de Europese wetgeving. Het wordt gevaarlijk als je de beoordeling van een groep sollicitaties volledig door een AI-systeem laat doen, zonder dat je er controle over hebt. Alle acties die Jonas nu doet zijn ter controle en ter informatie. Een medewerker kan altijd zelf nog aanpassingen doen. De menselijke factor zorgt er bij ons altijd voor dat er een filter is op eventuele vreemde acties.”
“Je krijgt veel sneller een antwoord op een HR-gerelateerde vraag. Onkosten indienen gaat veel makkelijker, Jonas haalt via beeldherkenning alle gegevens uit bonnetjes en documenten. Op administratief vlak win je dus wel wat tijd. Maar je zal ook merken dat HR meer tijd krijgt om te investeren in je persoonlijke ontwikkelingsplan en om te luisteren naar wat jij wil. Je krijgt dan het gevoel dat er echt in jou geïnvesteerd wordt en dat je mogelijkheden krijgt om te groeien binnen de organisatie.”
“Wij denken dat HR een strategie en een beleid moet kunnen ontwikkelen voor de leidinggevenden. Zij kunnen voor een stuk de HR-rol op zich nemen. Neem nu de individuele gesprekken met teamleden. Daar hoeft HR niet bij te zitten als de leidinggevende de tools heeft om dat zelf te doen. Doordat er heel wat HR-gegevens via AI bekend zijn, kan je die in team bespreken, wat dan weer een invloed heeft op de teamdynamiek. Dat helpt de leidinggevende om meer de rol van leidinggevende effectief op te nemen.”
“Door te investeren in AI kunnen we tijd creëren voor een meer menselijke aanpak. We zijn uiteindelijk mensen die samenwerken met andere mensen. Door het administratieve werk uit te schakelen is er tijd voor de dingen die we graag doen. Een HR-medewerker heeft gekozen voor een mensgerichte afdeling in de organisatie. Dankzij AI is er meer tijd om te investeren in dat menselijke kapitaal.”
“Absoluut! Volgens mij gaat HR zich heruitvinden en zich moeten afvragen waar het naartoe wil met de organisatie. Wat speelt er binnen het management, de markt, de teams en op individueel niveau? Bij AFAS spreken we van strategische eilanden waarbinnen we strategische keuzes maken. Denk maar aan verloning, persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, R&D. AI kan daarbij ondersteunend werken. HR zal een shift maken van het administratieve naar het strategische niveau. Die ontwikkeling is niet elke HR-medewerker gegeven, daarin moeten we eerlijk zijn. Maar het zit er wel aan te komen en het is onvermijdbaar.”
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by