Met het concept van skills-based employee volunteering kunnen bedrijven hun nood aan opleiding combineren met maatschappelijke betrokkenheid. “Het concept is een win-win-win: voor mens, organisatie en samenleving”, klinkt het bij DEME dat het programma succesvol toepast. DEME werkt hiervoor samen met Engage4, een Belgische organisatie die bedrijven helpt om talentontwikkeling te verbinden met maatschappelijke impact. Maar wat houdt skills-based employee volunteering precies in? En wat kan het uw organisatie bijbrengen? Vier vragen en antwoorden.
“Vanuit learning & development waren we geïnteresseerd in nieuwe opleidingsformats. Het was een collega die enkele jaren geleden het unieke concept van Engage4 van ervaringsgericht leren onder de aandacht bracht”, vertelt Najwa Abid, HR Manager Talent bij DEME. “Het gaat hierbij om talentontwikkeling in combinatie met maatschappelijke betrokkenheid én met resultaat”, zo vat Najwa Abid het concept bondig samen. “Want leren hoeft niet altijd in het klassieke klaslokaal te gebeuren. Het lukt vaak zelfs beter als we uit onze comfortzone treden.”
DEME richt zich onder meer op offshore energie, baggeren, milieu- en concessieprojecten en onderscheidt zich ook door zijn specialisatie in maritieme infrastructuur. Hun HR filosofie –“we co-create lifelong careers supported by lifelong learning”- sluit aan bij het skills-based employee volunteering-programma dat Engage4 als specialist in talentontwikkeling via sociale uitdagingen aanbiedt.
Hiermee doet DEME, die recent nog werd gekroond met de titel van HR Ambassadeur 2025, zijn reputatie als pionier in HR alvast alle eer aan. Met Mieke Nieuwdorp, oprichter van Engage4, kaderen we het concept.
Bedrijven kunnen op verschillende manieren hun maatschappelijke betrokkenheid uiten. Dit kan door bijvoorbeeld geld of laptops te doneren aan een goed doel of non-profitorganisatie, of hen zichtbaarheid te bezorgen. Ze kunnen ook helpende handen aanreiken voor de praktische ondersteuning van zo’n organisatie.
Maar bij skills-based volunteering gaat het specifiek om het passend inzetten van de (professionele) vaardigheden van medewerkers van een bedrijf. “Zij zetten hun eigen skills in voor de operationele, organisatorische of strategische ondersteuning van een non-profit organisatie, en werken projectmatig aan een specifieke uitdaging”, legt Mieke Nieuwdorp uit. “De aanpak van Engage4 gaat veel verder dan bij klassiek vrijwilligerswerk. Je draagt als organisatie en medewerkers niet alleen bij aan een sociaal doel, Engage4 zorgt via professionele begeleiding ook dat er aandacht is voor talentontwikkeling. Door samen te werken in een andere context leren de deelnemers zelf ook veel bij.”
Volgens Mieke spelen een aantal elementen mee. Enerzijds is er het strategische. “Zo willen bedrijven medewerkers blijven ontwikkelen, blijven boeien en inspelen op de nood aan meer verbinding, binnen het bedrijf en met de maatschappij. Ze zetten in op talentontwikkeling, en acties van wellbeing en sociaal engagement (Corporate Social Responsiblity, CSR).”
En langs de andere kant zijn medewerkers zelf ook op zoek naar zingeving en connectie. “Soms is er ook sprake van opleidingsmoeheid”, vertelt ze. “Maar als ze hun talenten kunnen inzetten voor een goed doel, voelen ze zich meer geëngageerd. Door het feit dat ze dat doen samen met collega’s van andere afdelingen, groeit er ook een sterke connectie. En ze leren van elkaar en van de samenwerking met de vzw. Met skills-based employee volunteering kan je dus inspelen op verschillende uitdagingen van een bedrijf tegelijkertijd.”
Najwa Abid van DEME sluit zich hierbij aan: “We willen een aantrekkelijke werkgever zijn die investeert in de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Skills-based volunteering is maatschappelijk waardevol en biedt tegelijk professioneel veel kansen.”
Neem de lijst van skills van de toekomst, traditioneel opgesteld door het World Economic Forum, even bij de hand. Daarin zie je welke vaardigheden cruciaal worden in de toekomst van werk, en waar organisaties dus vandaag al in moeten investeren. “In die lijst staan veel human-centered skills, zoals wendbaarheid, flexibiliteit, creatief denken of empathie”, oppert Mieke. “Cognitieve skills en de vaardigheid om met anderen samen te werken staan ook prominent vermeld op deze rangschikking. Klassieke opleidingsformats zijn niet altijd geschikt om deze nieuwe skills aan te brengen. Dat gaat vaak beter in team en in een totaal andere en inspirerende omgeving.”
Peter Van den bossche, die desk manager Americas is bij DEME, kan dit beamen. Hij werkte met 4 collega’s uit andere afdelingen via Engage4 samen met Mozaïek, een vzw die dagbegeleiding doet voor volwassenen met een beperking. “Vaardigheden als teamwork en leiderschap werden hierdoor zeker aangescherpt bij mij, en het was leuk om collega’s van andere afdelingen te leren kennen”, vertelt hij. “Wat me misschien nog het meest bijblijft, is de menselijke warmte en het enthousiasme dat je voelt omdat je voor hen iets betekent.”
Veel bedrijven zetten al in op vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld via sociale teambuildings, al gebeurt dit vaak los van een bredere visie of plan. “Vaak worden deze initiatieven opgezet vanuit CSR. Zelden wordt daarbij de link gelegd met learning & development, of is het HR departement betrokken. Daardoor blijft het potentieel van medewerkers-engagement vaak ook onderbenut”, vindt Mieke.
Zelf ondersteunt Mieke Nieuwdorp met haar organisatie Engage4 bedrijven die aan de slag willen gaan met talentontwikkeling en maatschappelijk engagement. “Cruciaal voor succesvolle skills-based volunteering is een neutrale expert die zorgt voor een professionele matching en begeleiding van het leerproces”, argumenteert ze. “We bieden met “Connected Learning” ook een instapklaar programma voor teams uit verschillende bedrijven aan, waarbij we elk bedrijfsteam matchen met een passende non-profit organisatie. Concreet ondersteunen medewerkers gedurende 5 halve dagen een vzw. We spreiden de samenwerking over een periode van 10 weken, zodat de tijdsbesteding voor medewerkers ook haalbaar is. De unieke skills van het team sluiten aan bij de noden van de vzw, wat zorgt voor een samenwerking met tastbare impact.
Het is zoals Najwa Abid, HR Manager Talent bij DEME, het samenvat. “Er gebeuren in de wereld verschillende zaken die we in ons eentje niet kunnen veranderen, laat staan controleren. Maar we kunnen als individu wel impact hebben”, stelt ze.
En initiatieven zoals rond skills-based employee volunteering dragen daar, volgens haar, zeker toe bij. “Engage4 heeft ons hierin begeleid met hun jarenlange expertise. Ze combineren praktijk en onderzoek en helpen organisaties zoals de onze om CSR te verankeren in een duurzaam HR-beleid. Niet als iets extra’s, maar als een integraal onderdeel van hoe we leren, groeien en bijdragen.”
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by