Hybride werken bij De Lijn: mensgericht maatwerk

Als openbare vervoersmaatschappij denkt De Lijn toekomstgericht. Dat doet ze niet alleen met duurzame mobiliteit en een vlotte dienstverlening, maar ook door een moderne, mensgerichte werkorganisatie te zijn.

Dries Van Damme/Bureau44
Mensgericht hybride werken • 18 oktober 2022

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

De Lijn is een centraal aangestuurde organisatie met een decentrale werking voor de diensten die dicht bij het terrein en de klanten horen. De hoofdzetel bevindt zich in Mechelen, maar De Lijn gelooft sterk in werken vanop afstand én in team. De organisatie brengt dat in de praktijk via haar sterke lokale verankering.

Zo kunnen de kantoormedewerkers altijd terecht op een locatie in de buurt, maar ook twee dagen structureel thuiswerk per week blijft mogelijk. Die manier van plaats- en tijdsonafhankelijk werken zorgt ervoor dat De Lijn mensen van over heel Vlaanderen kan aanspreken. “Een job kan dan op een plek dicht in jouw buurt”, zegt An De Bel, talentmanager bij De Lijn. “Zijn er toch verplaatsingen nodig, dan gebeuren die volgens het STOP-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer en personenvervoer als laatst mogelijke optie.”

Overal aanwezig

De Lijn heeft 16 van die ‘referentielocaties’, verspreid over Vlaanderen. “Medewerkers kunnen er drie dagen per week een werkplek reserveren om zelfstandig te werken vanuit een kantooromgeving”, vertelt Birgit Victor, manager Organisatie & Change. Net dat maakt van de referentielocaties echte ontmoetingsplekken: onder meer boekhouders, IT’ers en hr-medewerkers werken er samen op dezelfde locatie waar ze ook eens chauffeurs en techniekers kunnen kruisen. “Een bewuste keuze. Op die manier houdt iedereen voeling met de organisatie en de verschillende functies en afdelingen van het bedrijf.”

Het team staat centraal

Werken bij De Lijn, dat doe je uiteraard in team. Daarom heeft de organisatie ook extra aandacht voor de connectie tussen de medewerker en het team. “Elk team heeft de autonomie om zijn werking te organiseren volgens wat voor de medewerkers het beste is, maar we proberen de cohesie zoveel mogelijk te bewaren”, vertelt An.

Vandaar dat elk team ook een eigen uitvalsbasis heeft waar de medewerkers samenkomen om af te stemmen. Dat kunnen locaties van De Lijn zijn, of overheidsgebouwen. Birgit: “Heel wat teams doen dat volgens een rotatiesysteem, met om de twee weken een andere locatie.” De ene week kan een team bijvoorbeeld samenkomen in Brugge, om elkaar twee weken later te ontmoeten in Mechelen.

Maatwerk

De leidinggevenden binnen de verschillende teams spelen een belangrijke rol in het capteren van de behoeften, zowel van het team als van de individuele medewerkers. De uitdaging is daarbij een goede balans te vinden. “Daarom proberen we zoveel mogelijk ondersteuning te geven bij de teamwerking”, benadrukt Birgit. Elk team is anders en heeft zijn eigen bestaansredenen en doel. “Als team moet je ook kunnen inspelen op verschillende omstandigheden.” Er komen nieuwe medewerkers bij, andere veranderen van rol, enzovoort. “One size fits all is al lang niet meer van toepassing”, besluit An. “Er komt altijd maatwerk bij kijken.”