“Wij geloven heel sterk dat je mensen inspireert met verhalen”

Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken. Jobat kan bedrijven helpen bij deze 2 cruciale stappen, ook binnen het certificatietraject van Baanbrekende werkgever.

Lisa Meyers/Bureau44 - Rafaël Balrak
20 november 2023

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

De arbeidsmarkt blijft krap. De vraag naar knelpuntprofielen is groot. En 1 op 5 mensen is niet gelukkig op het werk, zij zijn latent werkzoekend. Hoog tijd voor actie dus, vindt Hannelore Geldhof, manager employer branded content bij Jobat. Employer branding is een belangrijke eerste stap naar de uiteindelijke rekrutering van nieuwe medewerkers. Jobat wil daarin een partner zijn van werkgevers. “Wij geloven heel sterk dat je mensen inspireert met verhalen”, vertelt Hannelore. “Dat kan je doen met artikels, of steeds vaker met video, ook in het kader van Baanbrekende Werkgever. Uit een langere video kunnen we kortere fragmenten halen met de focus op een bepaald thema. Zo’n korte video kan een aanjager zijn, een trigger die je doelgroep aantrekt. Zo kunnen bedrijven zich profileren en blijven ze hangen in het hoofd van hun doelgroep.”

Sterk netwerk

“Jobat is een onderdeel van DPG Media én Mediahuis, wat ons toegang geeft tot een ongelofelijk sterk netwerk”, gaat Hannelore verder. “Daarin kunnen we verhalen brengen in een heel geloofwaardige context. Door die verhalen te brengen op de nieuwssites, kunnen we ook profieldata opbouwen en benaderen we een doelgroep met gerichte content. Door die boodschap te herhalen, kunnen we die doelgroep uiteindelijk activeren als er een openstaande vacature is.”

Weten wat mensen drijft, is van grote waarde bij het aantrekken van nieuwe of het behouden van bestaande werknemers. Daarom ondervroeg Jobat verschillende profielen in een grootschalige enquête. “Deze inzichten, gebundeld onder de naam Talent Drivers, geven HR-professionals een mooie meerwaarde om zich in de markt te zetten naar interessante kandidaten.”

Zichtbaar zijn

De beslissing om een nieuwe werkgever te zoeken, is een grote stap in iemands leven. Bedrijven stellen zich dus best de vraag waarom kandidaten voor hen zouden kiezen. “Onbekend is onbemind”, vertelt Hannelore. “Zorg er dus voor dat je als bedrijf zichtbaar bent. En dat je niet steeds in dezelfde vijver vist, maar je netwerk verbreedt. Daarbij kunnen wij helpen. We merken dat bedrijven zoveel mooie initiatieven hebben voor hun medewerkers. Kom daarmee naar buiten, laat je eigen medewerkers daarover vertellen.”

Wil je weten wat jouw (toekomstige) medewerkers drijft? Download dan onze Talent Drivers whitepaper.

DOWNLOAD