Mediahuis rolde de afgelopen vier jaar al veel acties uit binnen de pijler ‘slimmer en groener onderweg’. Daarnaast startte de uitgever van De Standaard, Nieuwsblad, Gazet Van Antwerpen en het Belang van Limburg een project rond werkdruk. Zo is Mediahuis voor het derde jaar op rij baanbrekend.
“Werkdruk nog meer bespreekbaar maken is onze prioriteit”, zegt HR Business Partner Ellen Empsten. “Het onderwerp staat maandelijks op de agenda in het overleg met het Comité voor Preventie en Bescherming waar zowel onze preventieadviseur als de werkgevers - en werknemersvertegenwoordigers aanwezig zijn, als aanvulling op de initiatieven die we al namen rond vitaliteit en welzijn. Het thema werkdruk is gekoppeld aan ons vitaliteit- en welzijnsproject, het leiderschapstraject, de-connecteren en hybride werken.”
In diverse werkgroepen per afdeling gaan we op zoek naar oorzaken van werkdruk en stellen we mogelijke oplossingen voor. “Na dialoog en afspraken met de diverse teams en afdelingen, zal een werkgroep dit najaar de voorgestelde oplossingen verder uitwerken en implementeren.”
Al in 2019 bepaalde Mediahuis zijn visie over duurzame mobiliteit. “Verplaatsingen vermijden, verplaatsingen verduurzamen, en groener autorijden: daar gaat het om”, zegt Sandra Eemans, verantwoordelijk voor Mobilteit. “We koppelen concrete doelstellingen aan onze visie en behalen mooie resultaten.”
De vergroening van het wagenpark is bij uitstek een succes waar Sandra met voldoening op terugkijkt. “Stroohm, een bedrijf dat laadoplossingen biedt, ondersteunde ons hierbij. Dit jaar zal 75 procent van ons wagenpark volledig elektrisch zijn, en tegen 2026 willen we ook de laatste 25 procent hybride wagens inruilen. Daarnaast kiezen we bewust voor kantoren die je ook met de fiets of het openbaar vervoer kan bereiken en promoten we telewerk. Medewerkers kunnen hun wagen inruilen voor het mobiliteitsbudget. Bovendien krijgen ze dit budget netto bovenop hun loon als ze meer dan 50% thuis werken of op 10 km van het kantoor wonen. Veiligheid in de brede zin wordt onze volgende focus. Veilige fietsroutes uitstippelen, eigen fluohesjes aanbieden, kortom de gebruiker van de fiets of het openbaar vervoer zoveel mogelijk faciliteren. Met de Olympus mobility app zijn we al goed op weg. Met deze all-in-one mobiliteitsapp kan de werknemer gemakkelijk schakelen tussen het ruime aanbod aan duurzame vervoersopties, afhankelijk van het moment en de situatie. Het resultaat? Pure tijdswinst, minder stress, meer gemoedsrust, hogere productiviteit en een betere work-lifebalance.
Alles wat Mediahuis rond de pijlers van Baanbrekende Werkgever doet, gebeurt in dialoog met de medewerkers. Samen met onze medewerkers gaan we aan de slag om de werkdruk onder controle te houden en we moedigen hen aan om na te denken over hoe ze hun auto wat vaker aan de kant kunnen laten staan."
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by