De Lijn is een mens- en resultaatsgerichte organisatie

Zich duurzaam verplaatsen is bij De Lijn niet alleen een zaak van de reizigers, maar ook van de eigen medewerkers. Net als mensgericht hybride werken, draagt slimme mobiliteit bij tot het werkgeluk.

Matthias Van Milders
29 november 2021

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

“Mobiliteit en technologie veranderen heel snel”, vertelt HR-director Filip Claes. “De Lijn speelt daarin een hoofdrol en wil dat blijven doen. Collectieve verplaatsingen zijn immers duurzamer. Tegelijk zorgen we voor inclusief vervoer, dat toegankelijk is voor iedereen. Aan die maatschappelijke relevantie dragen onze medewerkers graag bij.”
“Bij De Lijn verplaatsen we ons bewust alleen als het nodig is”, zegt jurist HR Sophie van Riel. “En als we ons verplaatsen, kiezen we bij voorkeur voor duurzame mobiliteitsoplossingen. Aan ons hoofdkantoor in Mechelen staan deelfietsen ter beschikking. Alle medewerkers en hun gezinsleden krijgen een MOBIB-kaart voor verplaatsingen met De Lijn, TEC en MIVB. Als het niet anders kan, kunnen we voor werkverplaatsingen een van onze poolwagens gebruiken.”

Tevreden werknemers

De Lijn evolueert naar structureel telewerk. Als hun job het toelaat, kunnen medewerkers in de toekomst twee dagen per week thuiswerken. “Dat zorgt voor een mooie balans tussen werk en privé”, merkt Sophie van Riel. “Meer vrijheid en minder verplaatsingen verhogen de werknemerstevredenheid. En die dragen we bij De Lijn hoog in het vaandel.” Profielen als technici en chauffeurs kunnen uiteraard niet thuiswerken. Maar ook voor hen zoekt De Lijn naar vormen van flexibiliteit.
Net als het telewerk zorgt het uitgebreide netwerk van regionale vestigingen voor minder verplaatsingen. Medewerkers kunnen werken op een plek dicht bij huis, aldus Filip Claes. “Die aanwezigheid in heel Vlaanderen maakt ons ook zo aantrekkelijk als werkgever. Connectie is daarbij een aandachtspunt. In onze bedrijfscultuur zetten we er sterk op in. In een charter maken teams goede afspraken over samenwerking. De Lijn is een mens- en resultaatsgerichte organisatie. Het eigenaarschap ligt ook bij de medewerkers.”

Nut van het kantoor

“Geregeld op kantoor komen is belangrijk”, stelt Sophie van Riel vast. “Zo hou je voeling met de werkvloer, met de klant en met de kern van onze werking. Over heel Vlaanderen kunnen medewerkers aan de slag op ergonomisch uitgeruste flexplekken. Ons doel is dat medewerkers het nuttig vinden om naar kantoor te komen. Daarom moet het een plek zijn waar iedereen zich thuis voelt.”
“De Lijn blijft evolueren. Zo loopt er een testproject voor een flexibel inkomstenplan. Daarin kan een deel van de verloning worden ingezet in fietsleasing. Ook zo werken we aan een groenere en duurzamere mobiliteit.”

Ook interesse om bij De Lijn te werken? Solliciteer nu via delijn.be/jobs.