Van studiewerk tot bank-en verzekeringstoezicht: de Nationale Bank is een huis met vele kamers. Om dat talent duurzaam te laten groeien, bouwt de Bank verder aan een toekomstgericht competentiebeleid. Haar nieuwe geïntegreerd framework zet volop in op vaardigheden die morgen het verschil maken, zoals digitale vaardigheden.
De Nationale Bank van België (NBB) is geen doorsnee werkgever. Als centrale bank biedt ze unieke functies met een grote maatschappelijke impact. “Je kunt hier functies uitvoeren die je nergens anders in België vindt”, zegt Phara Peeraer, hoofd Talent Management bij NBB. “We zijn een echte kennisorganisatie, waar je jouw expertise voortdurend kan verdiepen en verbreden.”
Die unieke rol reflecteert zich ook in een stevig HR-beleid. Vorig jaar werkte de NBB in het kader van Baanbrekende Werkgever aan een vernieuwd competentiemodel dat vooral de generieke, zogenaamde ‘human skills’ scherp stelde, zoals kritisch denken en samenwerken. Dit jaar wordt die basis verder versterkt met een geïntegreerd competentieframework dat ook de toekomstgerichte, meer technische vaardigheden scherp in beeld brengt. Denk aan digitale vaardigheden, data-analyse, het gebruik van AI-tools en programmeerkennis.
De NBB wil starten met het in kaart brengen van de technische competenties en zal nadien bepalen welke skills echt cruciaal zijn. Eerst ligt de focus op brede, overkoepelende vaardigheden, vervolgens op de specifieke noden per activiteitsdomein.
Zin om mee te zorgen voor morgen bij NBB? Ontdek de vacatures!
Centraal in het project staat de ontwikkeling van een gemeenschappelijke competentietaal. “Iedere medewerker moet begrijpen wat we precies bedoelen met ‘digital literacy’”, legt Christel Spaepen, Talent & career manager bij NBB, uit. “Door dezelfde taal te spreken, creëren we duidelijkheid. Wat zijn de echte ‘must haves’ en wat zijn de ‘nice to haves’?”
Dat gezamenlijke kader ondersteunt ook de interne mobiliteit waarop de NBB al sterk inzet. Als het duidelijk is welke vaardigheden domeinoverschrijdend zijn, helpt dat medewerkers de overstap te maken naar andere functies of afdelingen. “Bij ons hoef je niet je hele loopbaan in dezelfde rol te blijven”, zegt Phara Peeraer. “Integendeel, je kan gedurende je hele carrière nieuwe horizonten verkennen en blijven uitgedaagd worden.”
Met haar competentiemodel wil de NBB haar organisatie en medewerkers toekomstbestendig maken. De NBB spreekt zelf over ‘we zorgen voor morgen’: wendbaarheid en aanpassingsvermogen zijn essentieel in een context waarin financiële markten, technologie en maatschappelijke verwachtingen razendsnel evolueren. Daarom is het identificeren en prioritiseren van ‘future ready skills’ een belangrijk werkstuk. En dat in samenwerking met de business. “Het is een project voor de hele organisatie”, benadrukt Christel.
Future readiness geldt ook voor leiderschap. De NBB werkt volop verder aan een vernieuwde leiderschapsvisie waarin onder andere wendbaarheid en toekomstgerichtheid aan bod komen. Phara licht toe: “Als leider heb je een belangrijke rol te spelen in het samenbrengen van verschillende experten, met elk hun eigen inzichten. Zo kunnen leidinggevenden de collectieve intelligentie maximaliseren en van daaruit toekomstgerichte beslissingen nemen.”
Zin om mee te zorgen voor morgen bij NBB? Ontdek de vacatures!.
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by