Van losse initiatieven naar gedeelde verantwoordelijkheid: zo groeit Mediahuis met BRAVE

Voor Mediahuis is baanbrekend werkgeverschap geen tijdelijk project, maar een duurzaam engagement. Na eerdere trajecten rond mobiliteit, welzijn, diversiteit en inclusie, richt het mediabedrijf zijn blik nu op talentontwikkeling. “Met het BRAVE-leiderschapskader bouwen we aan een cultuur waarin waarden als authenticiteit en empowerment centraal staan.”

Mediahuis x Jobat - Rafaël Balrak - Thomas Rosseel
23 november 2025

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter
foto

Mediahuis neemt dit jaar voor de vijfde keer deel aan het certificatietraject van Baanbrekende Werkgever. “Alle thema’s waarin we al investeerden, blijven ook op lange termijn belangrijk”, vertelt Nathalie Vercammen, Talent & Development lead. “Ons wagenpark is intussen bijna volledig elektrisch en medewerkers beschikken over een mobiliteitsbudget waarmee duurzame keuzes gemaakt kunnen worden.”

“Op het vlak van welzijn hebben we al ingezet op vitaliteitsweken rond thema’s als bewegen en mentale gezondheid, opleidingen over focus en veerkracht en hartcoherentietrajecten. Daarnaast loopt er een langdurig project om werkdruk bespreekbaar te maken en oplossingen op maat uit te werken. En wat vorig jaar begon met een focus op diversiteit en inclusie, groeide intussen uit tot een All-in@Mediahuis-aanpak die zowel onze content als onze organisatie doordringt.”

De volgende uitdaging is talentontwikkeling. “Mediahuis Academy is al vele jaren het kloppend hart voor alles wat met leren en ontwikkelen te maken heeft”, zegt Inge Carels, Learning & Development business partner. “We hebben bijzonder veel expertise en kennis in huis en willen die verder ontsluiten maar ook versterken om als organisatie futureproof te blijven. De mediasector verandert razendsnel en dat vraagt om medewerkers die willen leren en zichzelf blijven ontwikkelen.”

BRAVE als fundament

Om die ambitie kracht bij te zetten, kiest Mediahuis voor het BRAVE-leiderschapskader. BRAVE staat voor Bruggen bouwen, Resultaten boeken, Authentiek zijn, Verandering omarmen en Empowerment. “Het is bewust geen leiderschapsstijl uit het boekje”, legt Nathalie uit. “BRAVE is volledig op maat van Mediahuis, en geeft houvast in een sector die voortdurend in beweging is. Het zegt ook letterlijk wat we verwachten: moedig zijn, en durven doen, ook al is de context vaak uitdagend.”

Klaar om BRAVE te groeien bij Mediahuis? Bekijk onze vacatures!

foto

De vijf waarden gelden niet alleen voor leidinggevenden. “We hebben ze ook vertaald naar medewerkers”, vult Inge aan. “Het gaat dan om zelfleiderschap: initiatief tonen, verantwoordelijkheid opnemen en jezelf ontwikkelen. BRAVE daagt me uit om bewust keuzes te maken, verantwoordelijkheid te nemen en te blijven groeien.”

Volgens Nathalie spreken de waarden ook jonge professionals aan. “Hun brede formulering maakt dat toekomstig talent zich er makkelijk in herkent. Vooral authenticiteit en empowerment springen eruit: verantwoordelijkheid nemen en jezelf kunnen zijn.”

Van intentie naar verankering

Om BRAVE volledig in de organisatie te verankeren, werkt Mediahuis met drie pijlers: inzicht creëren, leren en ontwikkelen, en verankering in processen. “We organiseren roadshows voor leidinggevenden om de awareness te vergroten”, licht Inge toe. “En met een BRAVE-scan brengen we de sterktes en noden van teams in kaart, die de basis vormen voor de persoonlijke leerplannen van leidinggevenden. Daarnaast integreren we BRAVE in onze hr-processen, van leiderschapstrajecten en performancegesprekken tot onboarding en rekrutering.”

De ambitie is duidelijk, besluit Nathalie: “De voorbije jaren waren onze initiatieven te versnipperd en vrijblijvend. Met BRAVE willen we nu echt stappen vooruitzetten. Talentontwikkeling mag geen los hr-thema zijn, maar moet in ons DNA verankerd raken – zichtbaar in gedrag, keuzes en resultaten. Een cultuur die op deze waarden steunt, vormt tegelijk de voedingsbodem voor sterke journalistiek.”

Klaar om BRAVE te groeien bij Mediahuis? Bekijk onze vacatures!.