De buitenwereld kent de Nationale Loterij vooral van ‘de Lotto’, en mogelijk ook van de vele goede doelen die ze steunt. Als organisatie zet ze zelf heel erg in op duurzaamheid en verbondenheid.
”Wij zijn een duurzaam bedrijf, zowel voor onze medewerkers als voor de maatschappij. Een betrouwbaar baken in de soms grillige wereld van casino’s en sportweddenschappen”, zo begint Petra Vandendriessche, hoofd HR bij Nationale Loterij, ons gesprek. “Meer dan zes miljoen spelers kopen elk jaar voor een bescheiden bedrag een klein stukje geluk, met als hoop om een grote jackpot te winnen. De winst die we hiermee maken vloeit integraal terug naar de samenleving. Meer dan 1.700 goede doelen, projecten dicht bij de mensen, kunnen jaarlijks op ons rekenen. Het is de kern van onze opdracht”, aldus Vandendriessche.
Het model bij Nationale Loterij is dus een van verbinding, beaamt Loes Mispoulier, public affairs & stakeholder managager. “Wij maken samen met onze partners verbinding met de samenleving”, aldus Mispoulier. Die verbondenheid wordt doorgetrokken. “Met de spelers en ook binnen het bedrijf”, stelt Vandendriessche. “We zijn met 430 collega’s. En elk jaar werven wij een vijftigtal nieuwe werknemers aan, zowel voor bepaalde als voor onbepaalde duur.”
Pre-covid zette de organisatie al erg in op die verbondenheid. “We hebben gewerkt op een cultuur van veerkracht”, beaamt het hoofd HR. Vier gedragswaarden stonden toen voorop: open dialoog, teamwork & transversaal werken, autonomie en leren omgaan met verandering en onduidelijkheid. “Een bevraging van de KU Leuven heeft bevestigd dat tijdens die covid-periode die veerkracht er zeker was bij onze mensen.”
Vandaag zijn we post-corona. Het zogenaamde hybride werken is nu de norm bij veel organisaties, ook bij de Nationale Loterij. “Het is niet altijd evident om als organisatie hiermee om te gaan, zeker ook niet voor leidinggevenden. Je wil enerzijds je mensen motiveren, bijvoorbeeld door hen veel autonomie te geven in het omgaan met flexwerk. En tegelijk ook wel een lijn aanhouden én iedereen aan boord houden.”
De Nationale Loterij heeft een aantal initiatieven lopen waarbij actief wordt gewerkt op verbondenheid. “Om de 14 dagen zijn er onze company insights, waarbij cijfers en projecten online worden toegelicht. Daar sluiten toch een tweehonderdtal collega’s bij aan”, licht sustainability coordinator Karol De Decker toe. Het komt de connectie met de werkgever ten goede. “Al werkt het in twee richtingen. Collega’s zijn fier dat ze hun verhaal en project kunnen komen vertellen”, voegt Loes Mispoulier toe.
Een tweede initiatief zijn de Afterworks. “Dat is een informele drink met de collega’s op de locatie van een goed doel dat wij steunen. Hier gaat het vooral om de verbondenheid met elkaar”, aldus De Decker.
Daarnaast werden een aantal nieuwe projecten gelanceerd. “Zo hebben we met de directie tijdens een tweedaagse in september het DNA van onze organisatie onder de loep genomen: we houden onze waarden tegen het licht en kijken hoe we die uitdragen”, vertelt Vandendriessche. “Belangrijk is dat dit een startpunt is voor vervolgens een participatieve oefening met de collega’s.”
Vandendriessche erkent dat de Nationale Loterij door een woelige managementperiode is gegaan. Deze projecten en initiatieven zijn daar onder meer een antwoord op. Tevens staat vanaf begin 2025 voor alle medewerkers een opleiding verbindend communiceren op de planning, en voor de leidinggevenden: verbindend leidinggeven. “We besteden bovendien ook veel en meer aandacht aan de sociale dialoog. Hiervoor hebben we onze HR-dienst versterkt.” Of hoe bij Nationale Loterij verbinding in al zijn facetten de rode draad is.
Ontdek alles over Baanbrekende Werkgever Nationale Loterij hier!
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by