Athlon gidst werkgevers naar een groener en slimmer mobiliteitsbeleid

Als werkgever slimmer en groener met de mobiliteit van je medewerkers omgaan, is niet langer een keuze. “Achterblijvers zullen zowel financieel als qua imago worden afgestraft”.

Matthias Van Milders
Slimmer en groener onderweg • 25 juni 2022

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

Als werkgever slimmer en groener met de mobiliteit van je medewerkers omgaan, is niet langer een keuze. “Achterblijvers zullen zowel financieel als qua imago worden afgestraft”, weet Frederic Denies, Marketing & Consulting Manager bij Athlon. De expert voor onze Baanbrekende Werkgevers wijst de weg naar de mobiliteitsoplossingen van vandaag en morgen.

Athlon

Er zit geen rem meer op de evolutie van het mobiliteitslandschap. Voor werkgevers is het een van de hot topics, binnen alle gelederen van de organisatie. Athlon speelt als transparante en persoonlijke gids voor werkgevers een koploperrol in dit transitieverhaal. Samen op zoek gaan naar een slimmere en groene oplossing, op maat van elke werknemer, is het doel.

(Lees verder onder de video)

Een hr-verhaal

“Eerst en vooral moet je alle stakeholders binnen je organisatie rond de tafel krijgen”, weet Frederic Denies van Athlon. “Mobiliteit is niet langer puur het verhaal van de fleetmanager die de sleutels van een bedrijfswagen op diesel of benzine overhandigt. Ook de hr-dienst, CEO, CFO en zelfs de vakbonden spelen hun rol. Hoe je met mobiliteit omgaat, is een belangrijk signaal naar de buitenwereld toe: hoe innovatief, flexibel en duurzaam ga je te werk als werkgever? Daarom spreken we met Athlon ook steeds vaker met de hr-verantwoordelijken.”

De resem aandrijvingen die vandaag in een wagen kunnen zitten, laadpalen op verschillende locaties, leasefietsen en het mobiliteitsbudget. Het mobiliteitslandschap wordt steeds complexer voor werknemer én werkgever, geeft Denies toe. “Elektrisch rijden heeft zijn kost, maar je moet als bedrijf naar de lange termijn kijken. Uiteindelijk zal er geen verschil zijn met voertuigen op fossiele brandstoffen. Bovendien heeft ook niets doen een kost. Ga als werkgever vooral na wat er leeft bij je medewerkers. Wat zijn hun ervaringen, noden en verwachtingen? Waar schuilen de vooroordelen en angsten rond elektrisch rijden? Op die manier kun je gepaste antwoorden en de correcte informatie bieden. Ervaringen en bijvoorbeeld testritten zorgen voor een breder draagvlak binnen je organisatie. Met Athlon staan we bedrijven daar van A tot Z in bij.”

Nog een jaar tijd

De bedrijfswagen blijft met voorsprong het populairste transportmiddel onder werknemers. Bedrijven moeten volgens Denies beseffen dat autoconstructeurs hun hele gamma overschakelen naar elektrische aandrijving. “Er is geen weg terug. Als bedrijf moet je dus volgen. Vanaf 1 juli 2023 zal de CO2-bijdrage voor fossiele brandstoffen alleen maar groter worden ten opzichte van elektrische wagens. Je hebt nog tijd om de transitie te maken, maar achterblijvers zullen fiscaal en financieel worden afgestraft. Als je niet meegaat, heeft dat bovendien een impact op je aantrekkelijkheid als werkgever”, meent Denies.

Laadpalen vormen daarbij een van de grootste uitdagingen, en hoofdbrekers, bij zowel werkgevers als werknemers. Athlon voorziet een totaalpakket aan laadoplossingen, zowel op kantoor als bij de werknemers thuis, en geeft tips voor die overgang. “Als werkgever moet je ervoor zorgen dat je medewerkers zorgeloos kunnen opladen, zoals ze vroeger gewoon konden tanken. De laadpaal thuis is belangrijk maar niet de meest cruciale. Dat is de investering in je laadpalen op kantoor. Die installaties zijn veel krachtiger en de tarieven die je als organisatie betaalt liggen veel lager dan die binnen een gezinssituatie. Een combinatie in een 60/40-verhouding is ideaal. Elektrisch rijden en laden is geen eenheidsworst. Daarom is het belangrijk om per medewerker en bestuurder de situatie te bekijken”, besluit hij.