Hoe creëer je een actieve fietscultuur? “Fietsleasing vraagt maatwerk”

Steeds meer werkgevers stimuleren het gebruik van de fiets bij hun medewerkers. De fiets zorgt voor tijdwinst, kent een aantrekkelijke fiscaliteit en is goed voor mens en milieu. Bedrijven kijken daarvoor almaar vaker richting fietsleasing. Joule helpt hen op weg om een leaseplan op maat uit te rollen. “Fietsleasing is meer dan enkel en alleen fietsen voorzien.”

Dries Van Damme
Slimmer en groener onderweg • 08 mei 2023

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

Fietsleasing zit duidelijk in de lift. Nooit eerder leaseden zoveel Belgen een fiets via het werk. Het gebruik van leasefietsen breekt dan ook jaar na jaar records. Joule helpt bedrijven met het creëren van een actieve fietscultuur door een leaseplan op maat aan te bieden. “We proberen ons aanbod zoveel mogelijk af te stemmen op de noden van de klant, inclusief mobiel onderhoud, leveringen, herstellingen en onderhoud, thuis of op de werkvloer”, vertelt medeoprichter Nicolas Coudeville.

Voor Joule begint een actieve fietscultuur bij de bewustwording dat de fiets als alternatief vervoersmiddel een prominente rol kan spelen in het woon-werkverkeer. “De functionele voordelen in de stedelijke context helpen de bewustwording bij werkgevers en werknemers te vergroten. Fietsen is bovendien goed voor het mentale en fysieke welzijn van de medewerkers. Verder is fietsleasing ook een unique selling point in de war for talent. Eens die bewustwording er is, trachten we zoveel mogelijk op de verschillende noden in te spelen.”

Start to lease

Want fietsleasing is voor elk bedrijf anders en vraagt maatwerk. Om die noden in kaart te brengen, neemt het team van Joule enquêtes af bij de medewerkers: voor welke verplaatsingen zal de fiets dienen, om welke afstanden gaat het, welke hindernissen zijn er, wat is het budget … “Het gebruik van poolfietsen kan een handige tussenstap zijn om bedrijven te overtuigen van het potentieel. De poolfietsen wakkeren het enthousiasme aan, zeker in combinatie met infosessies en testdagen. Daar komt ook een stukje responsabilisering bij kijken, bijvoorbeeld over het gebruik van speedpedelecs.”

Dankzij de fietsleasing kunnen werknemers hun fiets – vaak een elektrisch model – op voordelige basis afbetalen. “Hoe duurder de fiets, hoe interessanter leasing is. De financiering kan gebeuren via de eindejaarspremie, een cafetariaplan of het mobiliteitsbudget. De betaling kan je spreiden over één tot vier jaar. Fietsleasing is vrijgesteld van belasting en dus interessant voor werkgever en werknemer.”

Zorg- en overheidspersoneel

Voor wie in de zorgsector of als ambtenaar werkt, is fietsleasing minder eenvoudig. “Die medewerkers hebben geen recht op een bruto loonruil en de leasekosten worden van hun nettoloon afgehouden. Dat is minder voordelig, maar de compensatie via de fietsvergoeding maakt veel goed. Die fietsvergoeding zal vanaf mei bovendien ook voor alle privésectoren gelden.” Hoewel fietsleasing op het eerste gezicht minder aantrekkelijk lijkt voor zorgpersoneel en ambtenaren, is Joule er bij zorgorganisatie i-mens toch in geslaagd om de medewerkers massaal op de fiets te krijgen. “In het kader van de rebranding van de organisatie organiseerden we testdagen, infosessies en promoties bij i-mens. Door poolfietsen te voorzien voor 10.000 medewerkers, ontstond een massale vraag naar fietsleasing. Veel medewerkers maakten de rekensom. Ze stelden vast dat de fietsvergoeding fietsleasing ook voor hen interessant maakt.”

De juiste formule

Intussen zijn er via Joule al meer dan 200 leasefietsen bij i-mens, volgens formules van 36 of 48 maanden. Die termijn is niet onbelangrijk, vertelt Nicolas Coudeville. “In een nettoverhaal als dit kan de termijn de leasekost sterk drukken. De verschillende termijnen maken het ook handig voor sectoren waar veel personeelsverloop is. Het is namelijk perfect mogelijk om te starten met een leaseplan over 12 maanden, om het daarna eventueel te verlengen.”