Zo bouwt Pfizer aan een duurzaam mobiliteitsbeleid

Met 3.200 eigen medewerkers en nog eens enkele honderden externen is Pfizer een van de grootste werkgevers in en rond Puurs. Om de impact voor de buurt te beperken, rolde het bedrijf een mobiliteitsprogramma met focus op fiets, openbaar vervoer en autodelen uit. Joris De Maeyer (EHS-verantwoordelijke bij Pfizer) licht toe waarom een duurzaam mobiliteitsbeleid belangrijk is voor hen en hoe ze dat concreet aanpakken.

Hermien Vanoost
Slimmer en groener onderweg • 17 mei 2021

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

Sinds de ontwikkeling van het coronavaccin draait de productiesite van Pfizer in Puurs op volle toeren. Om de verkeersstromen rond de fabriek binnen de perken te houden, moedigt het bedrijf zijn medewerkers aan om met de fiets of het openbaar vervoer te komen. Een logische keuze vindt EHS-verantwoordelijke Joris De Maeyer: “Uit analyse van het woon-werkverkeer blijkt dat meer dan 2/3e van de werknemers binnen een straal van 20km van de fabriek woont. Het potentieel van de (elektrische) fiets is gigantisch.”

Fietsleasing

Om medewerkers een duwtje in de rug te geven, werkte Pfizer een aanbod rond fietsleasing uit. Met succes, want intussen rijden al meer dan 1.000 medewerkers met een leasefiets rond. Zij engageren zich om minstens een keer per week naar het werk te fietsen. In 2020 verzamelden zij zo 2,2 miljoen kilometers bij elkaar. Aan de stations in de nabijheid van de site investeerde Pfizer in deelfietsen, waardoor de combinatie openbaar vervoer en fiets nu een haalbaar alternatief is. Al bijna 200 medewerkers maken er regelmatig gebruik van.

Tot slot promoot de farmaspeler ook het autodeelplaform carpool.be. “Vooral voor de collega’s in de ploegen is dat een interessante aanvulling”, zegt Joris. “Het platform helpt hen om vlot mensen te vinden die hetzelfde traject afleggen.” Aan andere bedrijven die rond duurzame mobiliteit willen werken, raadt Joris aan om de bestaande mobiliteitssystemen op de markt goed te bekijken. “Er zijn veel systemen die je mits creativiteit naar je eigen bedrijf kunt vertalen”, besluit hij.

The time is now!

De manier waarop we werk en mobiliteit organiseren bevindt zich op een kantelpunt. Hét moment voor organisaties om de werknemer centraal te zetten in het nieuwe normaal en hybride werken daar een prominente plaats in te geven.

LEES HET CHARTER