Welzijn als fundament voor een duurzame toekomst

Ondanks zijn groei blijft Mourik een echt familiebedrijf. Onder leiding van de derde generatie zet de onderneming volop in op welzijn, om zo een goede balans te vinden tussen sterke resultaten en sterke werknemers. “We werken allemaal samen voor de volgende generaties, met menselijk kapitaal als belangrijkste bouwsteen.”

19 november 2024

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter
foto

De uitrol van een welzijnstraject vraagt een volgehouden inspanning, zeker bij een bedrijf met een lange historiek. De Belgische tak van Mourik telt ruim 350 medewerkers en blaast dit jaar vijftig kaarsjes uit. Wat ooit begon met de aanleg van elektriciteitskabels groeide uit tot een breed scala aan activiteiten: bouw (van industriebouw tot renovatie, en van installatie van HVAC, inclusief technieken en onderhoud, tot asbestverwijdering en betononderhoud), milieutechniek (waaronder bodemsanering, waterzuivering en afvalbeheer) en industrie (industriële reiniging, inclusief catalyst handling).

Mourik is vandaag dan ook niet meer weg te denken uit Antwerpen en België. “We zijn nog altijd een familiebedrijf”, zegt hr-manager Kathleen Hofkens. “We willen één grote familie blijven, ook al tellen we wereldwijd meer dan tweeduizend medewerkers.” Met Kees Jan Mourik, CEO van Joh. Mourik & C° Holding BV, het moederbedrijf van Mourik België, staat intussen de derde generatie aan het roer.

Het spreekt voor zich dat zowel het bedrijf als de maatschappelijke context belangrijke evoluties ondergingen gedurende die halve eeuw. “Het operationele aspect stond altijd bovenaan de agenda, terwijl ons hr-beleid vooral een ondersteunende rol aannam. Mourik wil als duurzame werkgever naar buiten treden, wat betekent dat hr een volwaardige businesspartner is binnen het bedrijf en een proactieve rol opneemt. Het welzijnsbeleid is daar een van de speerpunten van.”

Groeimomentum

Met twaalf jaar ervaring, waarvan de laatste twee jaar als manager van de bouwafdeling schetst Bart Suykerbuyk waarom Mourik zo sterk wil inzetten op welzijn. “We kennen een grote operationele groei van onze activiteiten en momenteel hebben we een aantal projecten lopen die echt ‘once in a lifetime’ zijn.” Het Ineos Project One in de haven van Antwerpen is daarbij ongetwijfeld de blikvanger. “Structurele groei dus, maar voor het overgrote deel met dezelfde trouwe klanten. Die moeten we dan ook van de beste service blijven voorzien.”

Dat momentum wil Mourik aangrijpen om nieuwe stappen te zetten op het vlak van het welbevinden van medewerkers. “Waken over welzijn, zowel fysiek als mentaal, is een grote uitdaging in een omgeving met veel operationele druk en een wijzigende maatschappelijke context. Klantgerichtheid staat op één, maar je moet alle aspecten van de job met elkaar rijmen. Het in kaart brengen daarvan is een eerste belangrijke stap.”

Nieuwe bouwsteen

Als hr-manager zit Kathleen uiteraard mee aan tafel. “Met het welzijnstraject willen we professionaliseren zonder afbreuk te doen aan wat er al was. Het traject van Baanbrekende Werkgever zette ons aan te bekijken welke bouwstenen er al aanwezig zijn en op basis van welke noden we nog stappen kunnen zetten.”

De veiligheidscultuur is een voorbeeld van een aspect dat al echt leeft binnen de organisatie en Mourik zette ook stappen rond de professionele ontwikkeling van medewerkers, met onder meer leiderschapstrajecten en een intern opleidingsplatform. “De balans tussen operationele taken, persoonlijke en collectieve ontwikkeling, en fysiek en mentaal welzijn willen we nu verder ontwikkelen.”

Menselijke cultuur

De aandacht voor welzijn past volledig binnen de cultuur van Mourik. “We zijn een heel menselijk bedrijf”, zegt Kathleen. “We werken binnen een strikt wettelijk en operationeel kader, maar vergeten nooit dat we uiteindelijk met mensen werken.” Dat sijpelt door in de dagelijkse activiteiten. “Mensen staan voorop en we komen op voor elkaar”, aldus Bart. “Iedereen is aanspreekbaar. Het handelen in functie van mensen verwachten we zeker ook van de leidinggevenden: ze moeten met iedereen spreken, ook over persoonlijke zaken. Dat is een integraal onderdeel van onze leiderschapstrajecten.” Ook via het open leeraanbod zet Mourik in op feedback en mentaal welzijn, met bijvoorbeeld workshops over werkstress versus werkdruk.

De nieuwe groeistrategie van het bedrijf, Route Mourik, draait niet alleen om kennis, vakmanschap en talent, maar duidelijk ook meer dan ooit om welzijn. “We werken in de eerste plaats allemaal voor elkaar, niet voor het vergroten van de waarde van het bedrijf”, besluit Bart. “We doen het voor de komende generaties. Ons menselijk kapitaal is daarbij de belangrijkste bouwsteen.”

Ontdek alles over Baanbrekende Werkgever Mourik hier!