“Zonder inclusieve cultuur kan je diversiteit niet duurzaam maken”

Mediahuis trekt sinds enkele jaren volop de kaart van diversiteit en inclusie. Daarbij staan twee belangrijke doelstellingen voorop: diverser en inclusiever worden in wat hun nieuwsmerken brengen en hoe ze dat doen enerzijds én in wie ze zijn als organisatie en werkgever anderzijds. “Een cultuurverandering vraagt tijd en geduld, maar we zijn op de goede weg.”

Isolde Van Eenooghe
19 november 2024

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter
foto

“Als mediabedrijf is het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om mensen te informeren, maar ook te verbinden”, vertelt Nathalie Vercammen, HR Talent Manager. “Daarnaast is het belangrijk dat we als organisatie ook zelf een afspiegeling van die maatschappij zijn. Daarom hechten we veel belang aan diversiteit en inclusie. Dat doen we via ons diversiteits- en inclusiebrand All-in @ Mediahuis, én allerhande interne en externe initiatieven en projecten.”

Diverser personeelsbestand

Een eerste belangrijke hr-doelstelling van Mediahuis is het creëren van een diverser personeelsbestand. “Daarom hebben we onderzocht hoe we inclusiever kunnen rekruteren”, zegt Recruitment Specialist Elise De Rechter. “Intussen hebben we een eigen stijl voor onze vacatureteksten ontwikkeld, en vermijden we ook een overload aan must-have skills waarover kandidaten moeten beschikken. Kandidaten moeten niet alle vakjes kunnen afvinken vooraleer ze welkom zijn voor een gesprek. Hire for potential, and train for skills, zeggen we hier soms.”

“We richten ons op het potentieel en de motivatie van de kandidaat, waardoor we uiteindelijk een bredere talentpool creëren. Onze vacatureteksten sluiten we standaard af met: ‘Beantwoord je niet volledig aan dit profiel, maar ben je echt gemotiveerd om een volgende stap in je carrière te zetten? Kom toch eens met ons praten!’”

Perceptie

Nathalie vult aan. “Als mediasector kampen we ook met een wat minder positief imago. Mensen denken vaak aan een harde werkomgeving, waar een machocultuur heerst en veel belang aan diploma’s wordt gehecht. Ook met die verkeerde perceptie willen we graag komaf maken.” Elise knikt. “Daarom trekken we met de content op onze jobsite en sociale media de kaart van authenticiteit. We brengen de eigen medewerkers en hun verhalen naar voren, en willen via die kanalen aan potentiële kandidaten tonen wie we écht zijn.”

Mediahuis wisselt ook ervaringen met andere werkgevers uit, en werkt nauw samen met verschillende experten om nieuwe doelgroepen en talenten te bereiken, geeft Nathalie nog mee. “Zo hebben we een partnership met inclusie-experte Hanan Challouki en de organisatie Onbeperkt Jobstudent.”

Youth Lab

Al enkele jaren is het initiatief Youth Lab een belangrijke pijler in dit verhaal. “Youth Lab is een traineeship op onze redacties met als doel het versterken van onze positie bij een jonger publiek en bij Vlamingen met een migratieachtergrond”, licht Elise toe. “De Youth Labbers – zoals wij ze noemen – passen niet noodzakelijk bij het klassieke profiel van een journalist, maar brengen wel nieuwe content, doelgroepen en netwerken met zich mee.”

Dit initiatief is zowel voor de organisatie als voor de young potentials een win-winsituatie, vindt Nathalie. “Wij stomen hen tijdens een één jaar durend traineeship klaar tot multimediaal journalist, maar leren ook zelf enorm veel uit die samenwerking. Zo krijgen de redacties waar de trainees vertoeven meer voeling met de diversiteit in de maatschappij, wat onder meer afstraalt op het nieuws dat ze brengen. Twee Youth Labbers uit de vorige lichting hebben ook een vast contract gekregen.”

Inclusieve werkomgeving

Een tweede belangrijke hr-doelstelling is de creatie van een inclusieve werkomgeving. “We streven naar een warme werkplek, waar iedereen alle kansen krijgt om de beste versie van zichzelf te kunnen zijn”, gaat Nathalie verder. “Zo’n werkomgeving is ook nodig als we onze nieuwe talenten aan boord willen houden. Zonder inclusieve cultuur kan je diversiteit niet duurzaam maken. Het aanwakkeren van de interne awareness gebeurt onder andere via interne nieuwsbrieven, intranet en diverse Academy-initiatieven.”

Evolueren naar een inclusieve werkomgeving blijft voorlopig een uitdaging, concludeert Nathalie. “Met de initiatieven die we nemen, zetten we duidelijk stappen vooruit, maar het is belangrijk dat diversiteit en inclusie een organisatiebrede verantwoordelijkheid worden. Om dat te bereiken, gaan we vanaf dit najaar met een All-in@Mediahuis werkgroep aan de slag, die bestaat uit geëngageerde medewerkers uit alle afdelingen van onze organisatie. Recent hebben we ook een vernieuwd engagement aan de directie gevraagd, want we zijn ervan overtuigd dat een cultuurshift aan de top zal afstralen op de volledige organisatie. Een cultuurverandering vraagt tijd en geduld, maar ik heb er vertrouwen in dat we op de goede weg zijn.”

Ontdek alles over Baanbrekende Werkgever Mediahuis hier!