AXA: Wij willen een maatschappelijke voortrekker zijn

AXA heeft een jarenlange ervaring op vlak van mensgericht hybride werken. De verhuis naar een nieuw hoofdkantoor was de aanleiding om het mobiliteitsbeleid grondig te hertekenen. Het past bij de prominente rol die het bedrijf wilt spelen.

Deel dit interview
LinkedIn Facebook Twitter
Els Jans (Chief Human Resources Officer):

“Op vlak van telewerk is AXA al meer dan tien jaar een voortrekker. In 2012 startten we ook een culturele transformatie en introduceerden we een New Way of Working. Sindsdien is twee dagen per week structureel telewerk mogelijk. Die omslag vraagt een verandering van de mindset. Je moet werken aan een basis van vertrouwen. Teams spreken zelf af hoe ze het werk organiseren.”

CEO op de fiets

“Sinds 2017 huizen we in een kleiner gebouw in het centrum van Brussel, vlakbij het openbaar vervoer en met veel minder parkeerplaatsen. De verhuis creëerde de kans om het mobiliteitsbeleid te herzien. Parkeerplaatsen zijn betalend om de auto te ontmoedigen. Elk jaar daalt de vraag. We hebben een green car policy, maar willen op dat vlak nog extra stappen zetten.”

“Als je zo’n omslag maakt, heb je rolmodellen nodig: een CEO op de fiets, een manager die met de trein komt. Zelf heb ik een volledig elektrische wagen. Het is goed dat een leidinggevende het goede voorbeeld geeft.”

Vakbonden als partner

“Voltijds telewerken lijkt ons geen goed idee. Medewerkers missen hun collega’s en er is het mentale aspect. Bovendien doe je sommige taken beter op kantoor. Maar de komende maanden zoeken we wel per team verder uit wat de goede balans is.”

“De vakbonden waren voor ons een belangrijke partner in deze omslag. Ze zijn trots en delen hun ervaringen enthousiast met andere vakbondsdelegaties. We wensen hen ook bij dit vervolgverhaal actief te betrekken.”

Niet aan de zijlijn blijven staan

“Bedrijven kunnen een maatschappelijke voortrekker zijn. Denk maar aan mobiliteit en work life balance, maar ook aan klimaat, verkeersveiligheid, inclusie, diversiteit en mentaal en fysiek welzijn. Als verzekeraar willen we daarin onze verantwoordelijkheid nemen. Het is immers onze missie om mensen te beschermen. Als bedrijf ben je vaak ook wendbaarder dan de politiek. AXA wil niet aan de zijlijn blijven staan. Dat is ook wat kandidaten appreciëren in hun potentiële werkgever.”

The time is now!

De manier waarop we werk en mobiliteit organiseren bevindt zich op een kantelpunt. Hét moment voor organisaties om de werknemer centraal te zetten in het nieuwe normaal en hybride werken daar een prominente plaats in te geven.

LEES HET CHARTER