SD Worx: Met het bootje naar het werk

Flexibiliteit, mobiliteit en hybride werken zitten ingebakken in het HR-beleid van HR-dienstenleverancier SD Worx. “Plaats- en tijdonafhankelijk werken behoort al jaren tot onze cultuur. Daarom werken onze medewerkers hier graag”, zegt HR-manager Ellen Claes.

Deel dit interview
LinkedIn Facebook Twitter

Op een innovatieve manier omgaan met mobiliteit en hybride werken. Dat is de essentie van het Future of Work beleid van SD Worx. “Onze werkuren zijn flexibel in functie van de klant, de teamplanning en de individuele collega. We bieden nagenoeg iedereen de mogelijkheid om van thuis uit of in een satellietkantoor te werken. Vaste momenten om te connecteren met het team op een afgesproken locatie blijven echter noodzakelijk. Flexibiliteit en autonomie staan voorts in de top drie van waarom medewerkers graag bij ons aan de slag zijn. Dat stimuleert ook onze creativiteit en innovatie als beleidsmakers”, zegt Ellen.

Well-being

“Tegelijk brengt dat ook uitdagingen met zich mee. We hebben tijdens de eerste coronagolf een well-being programma uitgewerkt. Tot op vandaag zien we bij sommige collega’s door het vele thuiswerk ook mentale zorgen opduiken. Dan bieden we naast de ondersteuning vanuit HR ook individuele ondersteuning op maat door een externe coach. Daarnaast houdt het programma ook ludieke initiatieven in. Zo stappen we samen zoveel mogelijk kilometers vanop afstand om zo het traject tussen verschillende internationale kantoren te overbruggen, van Mauritius tot het Verenigd Koninkrijk. Dat is goed voor de teamspirit in deze tijden”, gaat Ellen verder.

Waterbus

In de dagelijkse workflow van SD Worx zijn verplaatsingen naar klanten onvermijdelijk. Daarom is een wagenpark nog steeds een noodzakelijk gegeven in het bedrijf. “We zetten wel steeds meer in op de aankoop van hybride en elektrische wagens. Medewerkers kunnen hun wagenbudget flexibel beheren in functie van hun noden en wensen. Ze kiezen bijvoorbeeld voor een kleinere wagen. Met wat overblijft van hun budget kunnen ze onder meer een abonnement op het openbaar vervoer kiezen of gaan ze voor een fietsleasing.” De mogelijkheden zijn uiteenlopend. Individuele keuzes worden almaar belangrijker. “Zo zijn er medewerkers die met de elektrische fiets komen, in combinatie met een abonnement op de waterbus. Ik neem zelf dat traject. Met het bootje naar het werk, dat is heel ontspannend”, glimlacht Ellen.

Klanten inspireren

Die interne flexibele werkwijze neemt SD Worx ook mee naar het klantenbestand. “We stimuleren en inspireren onze klanten met het idee van minder onderweg zijn. Bij bepaalde opdrachten stellen we de vraag of we onze taak vanop afstand kunnen uitvoeren, waar we vroeger altijd ter plaatse gingen. Uiteraard staat de wens van onze klant centraal, en sommige klanten zien nog altijd liever iemand face to face, maar het is eigen aan de tijdsgeest om alternatieven voor te stellen”, besluit de HR-manager.

The time is now!

De manier waarop we werk en mobiliteit organiseren bevindt zich op een kantelpunt. Hét moment voor organisaties om de werknemer centraal te zetten in het nieuwe normaal en hybride werken daar een prominente plaats in te geven.

LEES HET CHARTER