Mobly: Twee keer per week digitale koffieklets

Als mobiliteitsgoeroe schotelt Mobly ook de eigen medewerkers een verfrissende werkwijze rond woon-werkverkeer voor. “Overbodige ritten naar het werk hebben een impact op hoe je je voelt. Wij bieden onze mensen een gezonde balans”, zegt CEO Hans De Mondt.

Deel dit interview
LinkedIn Facebook Twitter

Mobly maakt mobiliteit makkelijker. De slogan van het innovatieve bedrijf dekt de lading. “Met al onze diensten en producten ondersteunen we klanten, ongeacht hoe ze zich verplaatsen: van auto’s tot deelmobiliteit”, zegt CEO Hans De Mondt van Mobly. Het bedrijf trekt die ingesteldheid ook intern door. “Wij bieden ons personeel geen bedrijfswagens aan. Iedereen krijgt een vergoeding om verplaatsingskosten op te vangen, wat de keuze van mobiliteit ook is. De meeste mensen krijgen een fietsvergoeding, anderen een abonnement op het openbaar vervoer. En we geven een onkostenvergoeding om remote work werkbaar te maken.”

Weg met tijdverspilling in de file

De CEO benadrukt dat telewerken logischerwijs toegenomen is sinds de coronacrisis, maar dat die werkwijze voor het bedrijf al langer als normaal aanvoelt. “Veel van onze mensen, of ze nu op kantoor zijn of niet, zitten sowieso al de hele dag in videomeetings en op Slack (app voor interne communicatie, red). Een abonnement op dergelijke tools is standaard bij ons. Iedereen moet altijd verbinding kunnen maken met de rest van het team, waar die persoon zich ook bevindt. En als het niet nodig is om elkaar te zien, waarom zou je dan nutteloos gaan rondrijden? Een deel van hoe je werkt, heeft een impact op hoe je je voelt. Je verspilt je tijd in de file en dat weegt op je systeem. Als een betere balans mogelijk is, waarom zou je dat dan niet aanbieden als werkgever? Dat betekent trouwens niet dat we elkaar nooit zien, we spreken gewoon efficiënter af.”

Virtuele koffieklets

Het nadeel van frequent telewerk is volgens Hans De Mondt wel het gemis van de spontane babbel aan de koffiemachine. Maar ook daar heeft Mobly een digitale oplossing voor. “Elke maandag- en woensdagmorgen houden we een halfuur koffieklets, waar iedereen op kan inbellen. Soms zit er niemand, soms zijn we met tien. Spontane ad-hocvergaderingen zijn vervangen door meer afgelijnde momenten. Zo werken we in het algemeen veel efficiënter dan vroeger.”

The time is now!

De manier waarop we werk en mobiliteit organiseren bevindt zich op een kantelpunt. Hét moment voor organisaties om de werknemer centraal te zetten in het nieuwe normaal en hybride werken daar een prominente plaats in te geven.

LEES HET CHARTER