Mars: Werknemers vragen zelf ook ecologische initiatieven

Voedingsbedrijf Mars Belgium speelt al jaren een voortrekkersrol op het gebied van mobiliteit en duurzaamheid. “De beslissingen die je nu neemt, hebben impact op de wereld van vandaag en morgen”, zegt Corporate Affairs Director Kathy Heungens.

Deel dit interview
LinkedIn Facebook Twitter

Flexibel en telewerken, de omschakeling naar een groen wagenpark met plug-inhybride en elektrische auto’s. De slogan van Mars – ‘The world we want tomorrow, starts with how we do business today’ – slaat ook op hoe het bedrijf met de mobiliteit van het eigen personeel omgaat. “De beslissingen die je nu neemt, hebben impact op de wereld van vandaag en morgen. Het is dus heel belangrijk om de juiste beslissingen te nemen. Wij werken volgens een drieluik: people, planet en performance. Wat we doen, moet goed zijn voor de mensen, de planeet en ons bedrijf”, zegt Kathy Heungens.

Klimaatverdrag

Mars draagt op globaal vlak meer dan een steentje bij tot de realisatie van het Klimaatverdrag van Parijs uit 2015, om de globale opwarming onder de 1,5 tot 2 graden Celsius te houden. Hybride werken zorgt mee voor minder CO2-uitstoot. Mars zet ook massaal in op het gebruik van hernieuwbare energie. “De coronacrisis heeft digitaal werken nog meer versterkt, maar eigenlijk werken wij al jaren op een ‘hybride’ manier. Onze bedrijfscultuur en manier van werken is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Bij Mars kijkt niemand mee over je schouder. Als werknemer ken je je opdracht en doel. De weg ernaartoe mag je voor een groot stuk zelf invullen. Het welzijn van onze medewerkers zit hier echt ingebed. We worden al meer dan tien jaar verkozen als great place to work. Dat is geen toeval.”

Millennials

De werknemers van Mars dragen het duurzaamheidverhaal ook zelf hoog in het vaandel, stelt Kathy Heungens. “Het personeel van de commerciële tak van Mars Belgium bestaat voor 70 procent uit millennials (geboren tussen 1980 en 1995, red.). Ecologisch denken is voor die generatie heel normaal. De directie moet de vernieuwing niet doorduwen. Meer nog, onze medewerkers komen zelf met almaar meer vragen rond ecologische initiatieven. Onze klanten appreciëren die werkwijze en delen die ook vaak. Aan service moeten we in ieder geval niet inboeten.”

The time is now!

De manier waarop we werk en mobiliteit organiseren bevindt zich op een kantelpunt. Hét moment voor organisaties om de werknemer centraal te zetten in het nieuwe normaal en hybride werken daar een prominente plaats in te geven.

LEES HET CHARTER