Touring: Toekomst voor mobiliteit als een dienst

Ook de medewerkers van Touring kiezen maximaal voor de optimale verplaatsingsmodus. De mobiliteitsorganisatie put uit een arsenaal van oplossingen en ziet onder meer haar heil in Mobility as a Service.

Deel dit interview
LinkedIn Facebook Twitter

Touring huist momenteel nog in een kantoorgebouw bij het Brusselse Centraal Station. Bij de keuze van de toekomstige uitvalsbasis trad een vlotte bereikbaarheid meteen op het voorplan. “65% van onze medewerkers pendelt met het openbaar vervoer, tegenover 25% met de wagen. Onze nieuwe locatie bevindt zich daarom in de buurt van het Noordstation, waarmee we onze sporende medewerkers op hun wenken bedienen. Daarnaast beschikken we over een satellietkantoor in Vorst. Touring stelt ook elektrische fietsen ter beschikking voor verplaatsingen tussen het hoofdkantoor en vergaderingen in het Brusselse”, legt HR-director Véronique Brasseur uit.

Samen delen we de weg

Touring huldigt zijn slogan ‘samen delen we de weg’. “We pinnen ons niet vast op één vervoerswijze. Het gaat er ons in de eerste plaats om dat onze medewerkers zich in alle comfort verplaatsen. We bieden trein-, bus- of metroabonnementen aan, maar waar dat aangewezen is, past ook de auto binnen het mobiliteitsverhaal”, verduidelijkt Véronique Brasseur.

Mobility as a Service

Touring lanceerde al in verschillende steden veelbelovende projecten rond Mobility as a Service, waarbij proefpersonen met behulp van een applicatie en een toegekend mobiliteitsbudget toegang krijgen tot een waaier aan mobiliteitsdiensten: van autodelen, over taxi’s en fietsenverhuur tot het openbaar vervoer. “Daar gaan we ook intern mee aan de slag. Daarnaast maken we werk van een mobiliteitsbudget, naar analogie met het cafetariaplan, om bijvoorbeeld de aankoop van een elektrische fiets te bekostigen.”

Menselijke dimensie van telewerk

Touring intensifieerde in coronatijden de mogelijkheden op het vlak van telewerk. “We ambiëren na Covid-19 een hybride werkregime en ontwikkelden daartoe een maturiteitsscan, die zich onder meer toespitst op vertrouwen, kennisdeling en het aangepaste coachend leiderschap. We besteden extra aandacht aan het fysieke en psychische welbevinden van onze medewerkers. Touring wil de menselijke dimensie bij een hybride werkvorm zeker niet uit het oog verliezen.”

The time is now!

De manier waarop we werk en mobiliteit organiseren bevindt zich op een kantelpunt. Hét moment voor organisaties om de werknemer centraal te zetten in het nieuwe normaal en hybride werken daar een prominente plaats in te geven.

LEES HET CHARTER